חדשות האתר

קהילות מקצועיות לומדות

 
תמונה של רותי סלומון
קהילות מקצועיות לומדות
על ידי רותי סלומון בתאריך 14/11/2018, 08:08
 

נכתב ע"י ד"ר טלי ברגלס-שפירא, מנהלת יחידת קהילות לומדות ושרון גרינברג, ראש ערוץ המו"פ לטכנולוגיה וחדשנות

קהילות מורים מקצועיות לומדות מהוות אבן דרך בתהליך הפיתוח המקצועי של אנשי חינוך. המורים השותפים לקהילה כזו נפגשים בעקביות כדי לפתח מערכי שיעור, לעקוב אחר התקדמות התלמידים, להעריך את האפקטיביות הלימודית ולזהות צורכי למידה מקצועיים. המטרה העיקרית היא לשפר את הישגי התלמידים על ידי התאמת שיטות ההוראה והכיתה על בסיס ראיות והתנסות בשדה. טכנולוגיות האינטרנט והתקשורת הניידת מזמנות לאנשי חינוך הזדמנויות לשתף פעולה זה עם זה ועם מומחים מחוץ לבתי הספר שלהם - ואפילו מחוץ למחוזותיהם - בלמידה, בתכנון שיעור משותף ובפתרון בעיות. פלטפורמות דיגיטליות אלה מספקות גישה נוחה לידע ולמשאבים ללא מגבלות של זמן ומרחב. קהילה מקצועית לומדת מקוונת היא קהילה ה"נפגשת" בעיקר במרחב הווירטואלי. מחקרים מראים שקהילה וירטואלית המקיימת מספר מפגשי פנים-אל-פנים (קהילה היברידית, בספרות המקצועית), מהווה מודל מיטבי בהקשר של הקהילות הווירטואליות. קהילה כזו משיגה את אותן מטרות שמשיגות. קהילות הנפגשות פנים-אל-פנים (ראו לדוגמה: Blitz, 2013). כמו כן, נמצא שהקהילות הפרודוקטיביות והפעילות ביותר הן אלה שהחברות בהן מגוונת (בתפקידים, בתחומים וברמות של מומחיות); לקבוצה יש מנחה יעיל ולחבריה מזדמן להתרועע פנים-אל-פנים. בשנים האחרונות עלה הצורך לפתח פלטפורמות שיתמכו בקהילות וירטואליות ואשר יגדירו מחדש את המושג 'קהילה מקצועית לומדת'. נכון להיום אין עדיין מענה אחיד ומוסכם באשר להגדרה זו. עם זאת, ניתן למצוא בספרות המקצועית המלצות לתכנון וליישום של קהילה מקצועית לומדת מקוונת-היברידית:

  1. יש צורך ליזום הזדמנויות לשיתופי פעולה.
  2. כדאי לאפשר למשתתפים להגדיר את המטרות, את המבנה ואת אופן ההערכה של שיתוף הפעולה.
  3. רצוי לשלב בצוות מורים מנוסים עם מורים מנוסים פחות.
  4. רצוי לשלב פעילויות המקדמות תהליכי שיקוף עצמי (רפלקציה).

על יחידת הקהילות במכון מופ"ת (חזון, שירותים, פעילות
השנה ובשנה הבאה) המודל של "קהילת מורים מקצועית לומדת" צמח והתפתח במערכות חינוך בכל רחבי העולם בצורות ובדרכים שונות בד בבד, ולעיתים כאלטרנטיבה להשתלמויות המורים המסורתיות. במדינת ישראל פיתוח מקצועי של מורים דיסציפלינריים התחיל, לרוב, כיוזמה של מורים ו/או של האקדמיה ותקצבו אותו עד לאחרונה גופים מהמגזר השלישי.
בשנת 2016 הוקמה במכון מופ"ת יחידת מו"פ קהילות מורים מקצועיות בהובלתה של ד"ר טלי ברגלס-שפירא. מבין תפקידיו של המו"פ: הסדרה של קהילות דיסציפלינריות במערכת החינוך בישראל, ניהול פורומים לבעלי עניין במחקר ובהסדרה של הקהילות, עריכת מחקר רחב היקף לבחינת ההשפעה של הקהילות על השותפים בהן, ארגון ימי עיון וכנסים בנושא קהילות מורים, ניהול ושיתוף ידע ועוד.
תהליך ההסדרה של הקהילות החל בקיץ 2017 וכלל אפיון של קהילות מקצועיות לומדות במערכת החינוך, הגדרת מודלים להפעלת הקהילות, גיוס גופים אקדמיים מלווים לקהילות והגדרת נוהל לפתיחת קהילה. תהליך זה מצוי עדיין בשלבים התחלתיים. המו"פ שם לו למטרה להמשיך את התהליך, לתמוך בקהילות הקיימות וללוות את הקמתן של קהילות חדשות.
על הכלים המקוונים שיחידת הקהילות במכון מופ"ת מציעה הפעילות המקוונת של יחידת הקהילות במכון מופ"ת מתבצעת בפלטפורמה שפיתחה יחידת המו"פ של המכון.
האתר מתבסס על פלטפורמת הקוד הפתוח הנפוצה מאוד שמציע ממשק buddypress- ובעזרת תוסף ה wordpress נוח וקל לפעילות קהילתית מקוונת.
העבודה בכלי הקוד הפתוח מאפשרת רצף פיתוחי והתאמתו לצורכי הקהילה המתפתחת. האתר אינו פתוח לקהל הרחב. תחילה יש להירשם באתר, להירשם לקהילה ולבסוף לקבל אישור ממנהליה.
אתר הקהילות מאפשר לצד הפורומים המתפרסמים בו מאגר רשומות (פוסטים) שבו יכולים מנהלי הקהילה (או עורכי תוכן מטעמם) לפרסם רשומות המשמשות לצורכי הקהילה. ניתן
לשבץ בהן מידע עשיר הכולל תמונות וסרטונים.
באתר הושקעה מחשבה ביצירת אינטראקציה בין חברי הקהילה. הוקם מנגנון משחוק העושה שימוש בטכניקות של משחקי
חשיבה, כדי לעודד מעורבות ושותפות של חברי הקהילה, וכן כדי שיתאפשר שיתוף של היבטים החשובים למנהלי הקהילה. דוגמה לשימושים במשחוק באתר קהילות לומדות – צבירת מדליות, עלייה ברמות, צבירת נקודות.
כדי לקדם את היבטיה הרבים של הקהילה הווירטואלית מובילים אותה שלושה מנהלים שכל אחד מהם שם דגש על היבט אחר:

  • מורה מוביל מהשטח – מורה בעל ניסיון שמכיר את תחום התוכן ואת ההיבטים המעשיים של הוראה המקצוע.
  • מומחה תחום תוכן – חוקר מהאקדמיה המצוי ברזי תחום התוכן של הקהילה.
  • מומחה לקהילות וירטואליות – מומחה בתחום הקהילות הווירטואליות על שלל היבטיו, שיודע לעודד דיון ולייצר ״תנועה״ עם תוכן משמעותי בעולם הדיגיטלי.

שיתוף הפעולה בין שלושת מובילי הקהילה מטרתו לייצר קהילה לומדת המשנה את הפרקטיקה המקצועית בהתאם לניסיון המגיע הן מהשטח הן ממחקרים עדכניים ובכך לתרום להתפתחות מקצועית משמעותית של חברי הקהילה.